Οι εποχές αλλάζουν. Άλλοτε πιο σκοτεινές, άλλοτε πιο φωτεινές. Τα πράγματα πάντα ήταν ζόρικα για όποιον τολμούσε να ξεχωρίσει και αν δεν ήταν κυνηγημένος, κατέληγε στο περιθώριο. Σήμερα, αν και ο κανόνας φαίνεται να είναι ο ίδιος, έχει αρχίσει και σείεται για τα καλά! Και μεταξύ των πρωτεργατών στον αγώνα αυτό για εξέλιξη και πρόοδο, όπως πάντα στην ιστορία, είναι η ίδια η μόδα!
Φαντάσου τη μόδα σαν τον τρόπο με τον οποίο ο άνθρωπος εκφράζει τον εσωτερικό του κόσμο και τον εκδηλώνει στον εξωτερικό. Είναι μια υλοποίηση της ενέργειας και του συναισθήματος. Το vibe αποκτά υλική προσωπικότητα και… γεννιέται το στυλ! Και το στυλ υπάρχει με κάθε τρόπο και σε κάθε τι γύρω σου. Ναι, ακόμα και σε αυτά που σου φαντάζουν άκρως παραδοσιακά και συντηρητικά, όπως, για παράδειγμα θα ήταν… ο χώρος της θρησκείας και μάλιστα της εκκλησίας. Σωστά διάβασες, μιλάμε για το κλασσικό τυπικό εκκλησιαστικό προφίλ που έχεις στο μυαλό σου και το οποίο είναι γνωστό πως δεν είναι και πολύ φίλος με ό,τι έχεις στο μυαλό σου ως «μόδα». Κι όμως. Παρατηρώντας τις ολοένα και περισσότερες κινήσεις προόδου στην κοινωνία μας και βλέποντας τον πολιτισμό και την τέχνη να εισχωρεί όλο και περισσότερο σε παραδοσιακά «άβατα», αναζητήσαμε και βρήκαμε στο αρχείο μας κάτι από το σχετικά πρόσφατο παρελθόν που μάλλον δεν γνώριζες!
Επίδειξη μόδας ιερέων!
Στην πόλη Τουρνέ του Βελγίου και μάλιστα στον χώρο του καθεδρικού της ναού, διοργανώθηκε μια λαμπρή πασαρέλα όπου ιερείς υπό την εθελοντική ιδιότητα του μοντέλου ανέδειξαν τα εντυπωσιακά άμφια του παρελθόντος. Επρόκειτο για μια συλλογή ενδυμάτων ιερέων η οποία φυλασσόταν μακριά από τα μάτια του κόσμου, όλα αυτά τα χρόνια. Με την πάροδο του χρόνου και το προοδευτικό πνεύμα της εποχής, ο πρόεδρος των «Φίλων του Καθεδρικού Ναού» του Τουρνέ, Ρούντι Όψομερ, είχε τη σκέψη να παρουσιαστεί αυτή η αξιοθαύμαστη συλλογή θρησκευτικών υφασμάτων στο κοινό με τη μορφή μιας πασαρέλας, κάνοντας μια αναδρομή στην όλη πορεία της εμφάνισης των ιερέων από τον 17ο έως τον 21ο αιώνα. Χαρακτηριστικές είναι οι πολυτελείς κάπες με κέντημα ασημένιας και χρυσής κλωστής.
Η αμφίεση των ιερέων ακολουθεί τα πολιτιστικά και κοινωνικά χαρακτηριστικά της εκάστοτε εποχής, όσο αυτόνομη κι αν φαίνεται να είναι. Τα μπαρόκ και κλασσικά υπερπολυτελή εκκλησιαστικά εμφανισιακά σύνολα αντικαταστάθηκαν από μετριοπαθέστερες εμφανίσεις τον τελευταίο αιώνα. Σε προγενέστερες περιόδους, όταν ο συμβολισμός είχε μεγάλη βαρύτητα και αξία, οι στολισμοί και τα αξεσουάρ σήμαιναν την επιβλητικότητα, την προσφορά προς τα θεία και την ανωτερότητα των κοινωνικών ομάδων και του κλήρου. «Το γεγονός ότι δείχνουμε την εθνική κληρονομιά της εκκλησίας στην κοινωνία είναι κάτι θαυμάσιο», δήλωσε ο Επίσκοπος Γκι Αρπινί, παρακολουθώντας την έκθεση.
Το “total black” των οικείων σε εμάς προσώπων της εκκλησίας φαίνεται πιο μετριοπαθές και συνηθισμένο, ήπιων τόνων και ταπεινό. Σίγουρα, όμως, εξακολουθούν να μην απουσιάζουν οι χρυσοί σταυροί και κεντητές λεπτομέρειες και περίτεχνα σχέδια, όπως επίσης και αντίστοιχα λειτουργικά αντικείμενα των εκκλησιαστικών μυστηρίων και διαδικασιών! Σε κάθε περίπτωση, η αρχή έχει γίνει: η κοινωνία αλλάζει, προοδεύει, εξελίσσεται και η θρησκεία, όπως και κάθε άλλης μορφής έκφανση της ανθρώπινης νόησης και ύπαρξης, παίρνει σάρκα και οστά και μεταφράζεται στην εικόνα και την εμφάνιση, για άλλη μια φορά, με πρωταγωνιστή τον όμορφο κόσμο της μόδας!
Άρθρο: Anna Heys (editor, artandyou.gr team)