Ο κόσμος της μόδας είναι λαμπερός και ιδιαίτερα ελκυστικός. Είναι, όμως, και ένας δύσκολος χώρος που απαιτεί πολλή δουλειά και όπου ο ανταγωνισμός είναι μεγάλος. Σίγουρα αν έχει κάποιος πάθος για τη μόδα, όνειρα και όρεξη για δουλειά, μπορεί να αποτελέσει τον κατάλληλο χώρο για να υλοποιήσει τα όνειρά του, δημιουργικά αλλά και επικερδώς.
Η αρχή είναι πάντα δύσκολη και απαιτεί προσεκτικές ενέργειες, ειδικά για έναν νέο σχεδιαστή, και όχι μόνο, που θέλει να ξεκινήσει με μικρό κεφάλαιο το δικό του brand.
Τι θα πρέπει να κάνει;
Εδώ έχουμε ετοιμάσει έναν γενικό οδηγό επιβίωσης:
1. Να βρει τη δική του αγορά, και ακόμη καλύτερα, τη δική του «φωλέα», δηλαδή το μέρος της αγοράς όπου υπάρχει πιθανό κενό και ο ανταγωνισμός είναι μικρός. Δεν στοχεύει για όλη την αγορά, αυτό θα αποβεί σε εμπορική αποτυχία. Συνεπώς, το πρώτο που πρέπει να σκεφτεί είναι το είδος της ένδυσης, υπόδησης, αξεσουάρ κλπ, που θα αποτελέσουν το εμπορικό του επίκεντρο: λ.χ. ρούχα casual, βραδινά, νυφικά; Luxury Bags; Το δεύτερο να βρει τη «φωλέα» του, δηλαδή το κενό στην αγορά. Πχ. υπάρχει σημαντική αγοραστική διαφοροποίηση εάν κάποιος θέλει να φτιάχνει ρούχα για γιόγκα και ρούχα γιόγκα για έγκυες. Το αγοραστικό κοινό είναι διαφορετικό.
2. Να μελετήσει το κοινό του καλύτερα και να κάνει μία ενδελεχή έρευνα ανταγωνισμού:
-Ποιο είναι το φύλο και η ηλικία του δυνητικού πελάτη;
-Ποιες είναι οι οικονομικές του δυνατότητες;
-Ποιο είναι το πολιτισμικό του υπόβαθρο;
-Ποιο είναι το στυλ ένδυσης και ποια τα γούστα του;
-Τι συνήθειες και τι αντιλήψεις έχει; Για παράδειγμα, προτιμά να ψωνίζει ρούχα φτιαγμένα με ηθικούς τρόπους ή δεν έχει απαραίτητα τέτοιες προτιμήσεις;
– Ποια Social Media προτιμά και πόση ώρα περνάει σε αυτά;
-Ποιοι είναι οι δυνητικοί του ανταγωνιστές;
(Μπορεί να χρησιμοποιήσει και το Business Model Canva, σαν οδηγό)
3. Nα θέσει τους στόχους, το όραμα και την αποστολή του brand του, κάτι το οποίο θα βοηθήσει πολύ και στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, τόσο αναφορικά με το προφίλ της επιχείρησης, όσο και με όλες τις ψηφιακές του εκστρατείες. Όσο πιο καλά και κατανοητά «περνάει» το μήνυμα και το όραμα στο αγοραστικό του κοινό, τόσο πιο αποτελεσματική εμπορικά γίνεται η εκστρατεία. Αναφορικά, δε, με τη στρατηγική μάρκετινγκ, αυτή θα καθορίσουν σε μεγάλο βαθμό τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά του κοινού-στόχου της επιχείρησης. Αν πχ. ένα brand απευθύνεται σε ηλικιακή κατηγορία 18-25, ένα μεγάλο μέρος της στρατηγικής προώθησης θα εστιάσει στο TikTok.
4. Brand name εταιρίας: σημαντικό, καθώς θα διαφοροποιεί το brand από όλα τα άλλα, και στα μάτια των καταναλωτών θα το συνδέει με τα συγκεκριμένα προϊόντα. Είναι καλό να γίνει με προσοχή, γιατί αυτό θα συνοδεύει το brand παντού. Μπορεί να κατοχυρωθεί στον Οργανισμό Βιομηχανικής Ιδιοκτησίας
5. Έδρα: Αν υπάρχει ήδη φυσικό κατάστημα αυτό θα δηλωθεί ως έδρα. Αλλιώς θα δηλωθεί ως έδρα ο χώρος, ο οποίος θα μισθωθεί. Σε κάθε περίπτωση, η δηλωμένη έδρα πρέπει να είναι ένα μέρος στο οποίο η εφορία θα μπορεί να πραγματοποιεί ελέγχους.
Υπάρχει και η δυνατότητα dropshipping, δηλαδή να γίνεται η παραγγελία και να φεύγει το εμπόρευμα από τον προμηθευτή απευθείας, θα πρέπει όμως και να υπάρχει διαθέσιμο, αλλά και ο προμηθευτής να είναι φερέγγυος.
6. Η έναρξη της επαγγελματικής δραστηριότητας λαμβάνει χώρα στην εφορία με την κατάθεση του μισθωτήριου, του εντύπου έναρξης, την έναρξη στο ΓΕΜΗ (όπου υποχρεωτικό).
Απαραίτητη επίσης είναι η Ασφάλιση στον ΕΦΚΑ και η εγγραφή στο αρμόδιο επαγγελματικό επιμελητήριο
7.Ανεύρεση προμηθευτών ρούχων, αν δεν κατασκευάζει ο ίδιος τα ρούχα που εμπορεύεται, συνεργατών (π.χ πατρονιστ, μοδίστρες, λογιστή, digital marketer), ανεύρεση πιθανών αποθηκών: η σωστή επιλογή συνεργατών είναι σημαντική για την βιωσιμότητα της επιχείρησης.
8. Κατασκευή e-shop. Το πρώτο και βασικό βήμα είναι η Επιλογή domain name: έξυπνο, σύντομο, ευκολομνημόνευτο, αντιπροσωπευτικό του τι πωλείται. Πχ. άλλο clothes, άλλο sustainableclothes.
Επίσης: φιλοξενία (hosting) με αξιόπιστο πάροχο φιλοξενίας, δηλ. να είναι πάντα online, να φορτώνει γρήγορα και έχει αντίγραφα ασφαλείας (backups).
9. Προώθηση της επιχείρησης ψηφιακά: το σημαντικό είναι η αύξηση της ορατότητας της επιχείρησης και των προϊόντων της. Ας μην ξεχνάμε ότι σήμερα οι περισσότεροι χρήστες ξεκινούν την έρευνα αγορών τους από την Google. Συνεπώς το SEO (Search Engine Optimization) αποτελεί έναν από τους πλέον καθοριστικούς παράγοντες για μια επιτυχημένη στρατηγική ψηφιακής προώθησης, καθώς τα αποτελέσματα καθορίζονται από λέξεις – κλειδιά.
Άλλες μέθοδοι:
-Social Media marketing: Social media- οργανικό/με πληρωμή
-Διαφημίσεις Google (Google Ads)
-Influencer Marketing κλπ.
10. Eπιχειρείν Ηλεκτρονικά: Νομικά ζητήματα που ανακύπτουν σε σχέση με το επιχειρείν ηλεκτρονικά ρυθμίζονται από το π.δ. 131/2003, με το οποίο έγινε προσαρμογή της Ελληνικής νομοθεσίας προς την Ευρωπαϊκή Οδηγία 31/2002/ΕΚ, σε συνδυασμό με τις διατάξεις του Αστικού Κώδικα περί πώλησης, μίσθωσης, παραγγελίας κλπ. Θέματα προστασίας του καταναλωτή ρυθμίζονται από τον ομότιτλο νόμο Ν. 2251/1994 περί προστασίας καταναλωτή. Τα δύο αυτά νομοθετικά κείμενο περιστοιχίζει μία σωρεία νομοθετικών κειμένων προς αρωγή των καταναλωτών και των επιχειρηματιών
Καλή Επιτυχία!
Άρθρο: Γεωργία Χιόνη, (editor, artandyou.gr team)